Bristol, de stad van Banksy en Brunel

Bristol, de stad van Banksy en Brunel

Bristol is niet een van de meest populaire plaatsen voor een stedentrip. Althans niet bij Nederlanders. Bij de Britten hoort de stad wel bij de meest populaire binnenlandse bestemmingen. Ik bezocht de stad in de voorzomer en was verrast.

Bristol temple meads station

Bristol temple meads station, een ontwep van Brunel

Bristol is een studentenstad met eeuwenoude colleges gevestigd in statige gebouwen maar ook, zoals het een studentenstad tegenwoordig betaamt, met hippe hangouts, live muziek en eetgelegenheden in allerlei soorten, van het betere fastfood en pubs tot veganistisch. En, gelegen aan de oostkust, was Bristol ooit een belangrijke havenstad, vertrekplaats van schepen die naar Amerika voeren. En een vooraanstaande industriestad, waar ooit het supersonische verkeersvliegtuig de Concorde gebouwd werd.

Bansky

Bristol is de geboorteplaats van de bekende kunstenaar Bansky. En de plek waar hij begon. En aantal van zijn werken zijn te bezichtigen. Er is zelfs een speciale wandeling voor. Helaas blijken er mensen te zijn die er niet voor te schromen werken van Bansky te beschadigen door er op of overheen te spuiten. Jammer. Behalve werk van Bansky is er meer street art maar dat is over het algemeen toch van een ander niveau. Minder humoristisch of betekenisvol, maar rauwer als een straatprotest tegen de samenleving of juist een ode aan de eigen manier van leven, dat is soms niet helemaal duidelijk.

Een bekend werk van Bansky

Een van de bekendste werken van Bansky

Brunel

Islamanabard Kingdom Brunel, de grootste ingenieur van de 19e eeuw komt ook uit Bristol, hoewel hij het grootste deel van zijn leven in London heeft gewoond. Maar in zijn geboortestad was hij verantwoordelijk voor een belangrijk landmark: de Clifton Suspension Bridge. Deze 214 meter lange brug, die op 74 meter hoogte boven de rivier de Avon hangt wordt beschouwd als het waarmerk van de stad, iets zoals de Erasmusbrug dat voor Rotterdam is.

Clifton suspension bridge

Clifton suspension bridge

Stadswandeling: van Brunel naar Brunel

De Clifton suspension Bride is gelegen op zichtafstand van het Clifton observatory, een voormalige windmolen. Van hieruit kun je langs een aantal bezienswaardigheden  door de stad wandelen naar een ander hoogtepunt uit het oeuvre van Brunel: De S.S. Great Brittain

Clifton

In het park rondom het observatory vind je de oudste resten van bewoning die teruggaan tot de ijzertijd en de Romeinen. Daarnaast is het park een plaats om te relaxen en om te sporten. Naar het oosten ligt de wijk Clifton Village, vol Georgiaanse architectuur, ruimte en rijkdom.

Queens Road – Park Street

Het oostelijke puntje van Clifton komt uit op Queens road bij het Bristol Museum & Art Gallery. Ten noordoosten daarvan ligt de universiteitswijk, ook een kijkje waard. Volg daarna Park Street naar beneden. Het Wills Memorial Building, dat de straat visueel domineert doet sterk denken aan een kerktoren, maar is onderdeel van de universiteit.

Piraten en erfgoed

Verken het buurtje links tegenover het grasveld waaraan het gemeentehuis en de kathedraal liggen. Dit deel van de stad is in de Tweede Wereldoorlog zwaar gebombardeerd en vervolgens in verschillende decennia weer opgebouwd. Het is een rommelig geheel van verschillende bouwstijlen, maar toch ook daardoor juist een mooi stuk om doorheen te lopen. Je vindt er industrieel ogende hallen, stenen rijtjeswoningen, verkrotte straatjes met graffiti, maar ook historische kerkjes en ietwat popperige parkjes. Ook de oudste pub van de stad, de Hatchett Inn is er te vinden, de Llandoger Trow, die prat gaat op de klandizie van piraten –Blackbeard zou uit Bristol komen- en ontdekkingsreizigers, en heel veel andere clubs, bars en restaurantjes.

Meer grafiti

Meer graffiti

Waterfront

Als je terug gaat naar de kathedraal links aanhoudt en de weg oversteekt kom je in een heel ander deel van de stad, het waterfront. Hier zijn oude pakhuizen zoals je dat vaker ziet bij vervallen haven gebieden omgevormd tot een hip centrum met vooral veel horeca. Pizza, seafood, vlees, zowel redelijk culinair, goed bezocht door vooral ouderen, als gericht op gezinnen met kinderen.

De kade

Aan de overzijde is de kade met bij een haakse bocht Anolfini één van Europa’s belangrijkste centra van hedendaagse kunst. Loop achter Anolfini  over een historische brug naar een kade waar de oude kranen bewaard zijn gebleven, de stoomlocomotieven gerestaureerd zijn en oude pakhuizen worden afgewisseld met modieuze appartementsgebouwen.

Levendig straatleven in Bristol

Levendig straatleven langs de kade

De aan de kade gelegen M-shed herbergt een museum over alle aspecten van de stad Bristol. De historie, de scheepvaart, de vliegtuigindustrie, maar ook de mensen en hun manier van leven en alledaagse voorwerpen uit allerlei tijdperken. Een mooi vormgegeven levendig museum. Volg de rivier, waar houten replica’s van piratenschepen vol toeristen en dozijnen vrij fanatieke roeiers het water delen, Je komt dan uit bij het pronkstuk van de ingenieurskunst van Brunel, de S.S. Great Britain.

De S.S. Great Britain

De S.S. Great Britain was het eerste schip met een volledig metalen romp en aandrijving middels een schroef. En het was bij de tewaterlating in 1843 ook het grootste schip ter wereld, met ruimte voor 382 opvarenden. Op 26 juli 1845 vertrok het schip op haar maidentrip en kwam op 10 augustus in New York aan als eerste ijzeren schip dat op stoom de Atlantische oceaan was overgestoken. Maar al in 1846 strandde ze aan de Ierse kust. Het duurde bijna een jaar tot het schip losgetrokken was. De reder was inmiddels failliet en het schip werd verkocht aan een maatschappij die het op de Australië route inzette. In 1855 werd de S.S. Great Britain door de regering opgeëist om als troepentransportschip te dienen. Na die periode voer het schip nog 20 jaar tot het in 1882 werd verkocht aan een rederij die de motoren verwijderde en het schip als windjammer inzette voor kolentransport. Vervolgens werd het schip nog ruim 50 jaar als drijvende kolenopslagplaats gebruikt, waarna het voor de kust van de Falkland eilanden in 1937 tot zinken werd gebracht. Om in 1970 weer te worden gelicht om gerestaureerd te worden.

De SS Great Brittain

De SS Great Brittain

Op het droge

Het schip ligt geheel op het droge, in haar oorspronkelijke dok dat ook gerestaureerd is. Rond de waterlijn zijn glazen platen gemaakt waarop een laagje water moet staan. Dit moet dat de illusie geven dat het schip in het water ligt. In de ruimte onder de glazen platen wordt de luchtvochtigheid laag gehouden om roest geen kans te geven.

De SS Great Brittain van onderaf

De SS Great Brittain van onderaf

Onderdeks vind je de uit grote glanzend metalen onderdelen opgebouwde stoommachines. Indrukwekkende mechanieken die meerdere dekken beslaan. Er omheen vind je bemanningsverblijven, keukens met replica’s van meubels, maar ook van groente, vlees, fruit, koks, stokers en andere bemanningsleden. In dit deel van het schip wordt iedere centimeter benut.

De machines van de SS GReat Brittain

De machines van de SS GReat Brittain

Een andere sfeer is in de eetzaal enkele dekken hoger. Een ruimte met veel hout, grote tafels en luxe meubilair laat zien hoe de rijken destijds naar Amerika gingen. Want het was geen cruiseschip, maar een schip bedoeld als vervoermiddel. Maar wel in stijl.

De luxueze bovendekken van de SS Brittain

De luxueze bovendekken van de SS Brittain

Rond Bristol

Ga je naar Bristol probeer dan een paar dagen meer in te plannen. En bezoek wat plaatsen in het Nationale park Exmoor. Zie Exmoor: gestolde historie in een fraaie setting En vergeet dan ook niet een ritje te maken in een heuse stoomtrein.

Een beroemde Bansky

Nog een bekende Bansky

Sharing is caring!Tweet about this on TwitterShare on Facebook0Pin on Pinterest0Share on Google+0Share on LinkedIn0Email this to someone
Theo Molenaar

Ik hou van reizen en fotograferen. Liefst lang en naar verre oorden, al ‘doe’ ik natuurlijk ook stedentrips. De mogelijkheid om mijn herinneringen te kunnen ondersteunen en delen zorgde ervoor dat fotografie een heel belangrijk element is geworden tijdens het reizen. Ik heb gemerkt dat ik er ook anders van ga kijken. En uit kijken en beleven volgen verhalen.

Overzicht van mijn artikelen

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Ter beveiliging een simpel rekensommetje! * Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.